dimecres, 21 de gener del 2009

Fitipaldis del Vallès

Santi Vilalta

He llegit que fa uns dies va morir una persona a la Ctra. de Sabadell. Tots els diaris diuen que ha mort a la carretera de Castellar, però no es veritat. Per nosaltres és la carretera de Sabadell. Aquesta carretera maleïda que, a la vegada que ens comunica amb el món, és la mateixa que ens pren hores del nostre temps amb les seves caravanes, que ens pren vides humanes amb els seus accidents. Perquè des de què tinc ús de raó que sento a dir que la carretera de Sabadell és molt perillosa, però els anys van passant i la perillositat no disminueix. Si més no, canvia de lloc. Fa molts anys, a la recta del Pla de la Bruguera, quan un cotxe es despitava, s’enclastava amb un dels plataners. Més tard, una vegada eliminats els arbres, el punt negre es va traslladar a la sortida del pont cap a la Llanera. Des de uns anys ençà, la pujada de la Torre Turull s’ha convertit en la més sinistre protagonista.
Es un tram de carretera on hi hem vist de tot: des de avançaments de Fittipaldi fins a derrapades d’”aquaplaning”, des de radars dels Mossos fins a topades frontals, des de envaïments del carril contrari fins a incendis forestals, des de caravanes lentíssimes fins a vides sesgades en un instant. I jo em pregunto: Hem fet tot el que estava a les nostres mans per evitar la majoria d’aquestes situacions?
La pujada de la Torre ha rebut diverses millores en els darrers anys. Però, vistos els resultats, és evident que no han estat suficients. Com que s’acosten els Reis d’Orient, posats a demanar, jo els demanaria un quants centenars de metres de barrera separadora, ( crec que s’anomena tipus “New Jersey”) per tal d’evitar els xocs frontals. Es una barrera que tots coneixem en moltes carreteres i autovies. La que tenim més propera es a la sortida de l’autopista C-58 cap a la Gran Via, en el tram que transcorre des de l’antiga Granja Sant Pau fins a l’entrada de l’aeroport de Sabadell. Si allà serveix per evitar accidents, per què no ha de servir a la nostra saturada B-124? Es una solució poc onerosa i de ràpida instal·lació.
Ja sé que potser això no li hauria servit de gaire al ciclista de l’altre dia, però conec altres persones que els hi hauria pogut salvar la vida.